Na czym polega prawo do zwrotu towaru zakupionego przez internet?

Zakupy przez internet z każdym rokiem stają się powszechniejsze. Jednak już dzisiaj dokonuje ich większość z nas.  Jednak kupowanie w sieci wiąże się również z pewnymi zagrożeniami. Przede wszystkim chodzi o to, że nie jesteśmy w stanie fizycznie sprawdzić danego produktu. Często może się okazac, żę na zdjeciach w internecie prezentuje się zupełnie inaczej niż na żywo. Całe szczęście możliwy jest zwrot towaru zakupionego przez internet. Na jakich zasadach to działa?

Zwrot towaru zakupionego przez internet bez podania przyczyny

Niezależnie od tego, gdzie kupujemy towary, czy w internecie czy też w sklepie stacjonarnym, mamo prawo zwrócić wadliwe produkty. Dokonuje się tego na zasadzie rękojmi lub gwarancji. Jednak w przypadku internetu możliwy jest także zwrot produktów, które nie są wadliwe. Konsumentowi przysługuje 14 dni na zwrot towaru zakupionego przez internet. Co ważne, nie trzeba nawet podawać przyczyny zwrotu. Warto zauważyć, że niektórzy sprzedawcy decydują się na wydłużenie okresu możliwego zwrotu towaru. W niektórych przypadkach jest to nawet 30 lub 60 dni.

Jak przebiega zwrot towaru?

Chcąc dobrze wypaść przed klientami, sprzedawcy starają się maksymalnie ułatwić zwrot towaru zakupionego przez internet. Według przepisów prawa, wystarczy aby klient wypełnił oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Musi je przekazać sprzedawcy, jednak może zrobić to w dowolny sposób. Można napisać maila, wysłać list lub też zadzwonić. Sprzedawca ma obowiązek przyjąć odstąpienie i zwrócić towar.

 

Po złożeniu oświadczenia należy dostarczyć produkt do sklepu. Nie musi on być zapakowany w oryginalne opakowanie .Jednak powinien znajdować się w szczelnym opakowaniu, zapobiegającym zniszczeniu towaru. Po dostarczeniu towaru należy oczekiwać na zwrot środków. SPrzedawca ma na to dwa tygodnie.

Zwrot towaru w praktyce

Zasadniczo sprzedawca powinien zwrócić środki za zwrócone towary tą samą metodą, którą dokonano zapłaty. Tym samym klient, który dokonał płatności karta, otrzymuej zwrot na kartę. Natomiast płatność bezpośredni ozk konta bankowego oznacza wykonanie przelewu. Jednak sprzedawcy często oferują alternatywne rozwiązania. Jednym z nich jest wręczenie karty podarunkowej zamiast zwrotu gotówki. Możliwe jest także udzielenie rabatu lub wymiana towaru na inny. Opcje te są z pewnością korzystne dla sklepu .Czasami klient nimi zainteresowany i chętnie korzysta z alternatywnej propozycji. Należy jednak podkreślić, że klient nie ma obowiązku zgadzać się na tę propozycję. Jego prawem jest żądać zwrotu środków w formie, w której zostały one przekazane sprzedawcy.

 

Niestety zwrot towarów zwykle nie jest całkowicie bezkosztowy. Wymaga on bowiem od klienta opłacenia kosztów dostawy produktu z powrotem do sprzedawcy. Niem nie jednak klient może wybrać dowolną, również te najtańszą formę dostawy. Poza tym czasami istnieje możliwość darmowego zwrotu w punkcie stacjonarnym. Mowa głównie o towarach kupionych od sprzedawców prowadzących zarówno sprzedaż internetową, jak i naziemna. Nimenij również niektóe sklepy itnernetowe pozwlaajązwracać towary bez dodatkowych opłat w swoich siedzibach.

 

Na czym polega prawo do zwrotu towaru zakupionego przez internet?