Opóźniony lub odwołany lot-jakie prawa przysługują pasażerom?

Podstawa prawną do ubiegania się o odszkodowanie jest Rozporządzenie WE 261/2004, wydane przez Parlament Europejski 11 lutego 2004 roku. Zanim wybierzemy się w podróż samolotem, koniecznie zapoznajmy się ze swoimi prawami. W ten sposób zachowamy zimną krew, gdy lot jest opóźniony lub odwołany.

Opóźniony lub odwołany lot-jakie prawa przysługują pasażerom?

Jakie odszkodowanie nam przysługuje?

Wysokość odszkodowania jest uzależniona od długości lotu. Kształtuje się następująco:

  • 250 euro-lot na dystansie do 1500 km,
  • 400 euro-lot na dystansie 1501-3500 km,
  • 600 euro-lot na dystansie powyżej 3500 km.

Określając odległość, weźmy pod uwagę ostateczne miejsce docelowe, do którego dotarcie nastąpi po czasie planowego przylotu. Co ważne, nie musimy kupować żadnych dodatkowych ubezpieczeń na wypadek opóźnienia lub odwołania lotu. Mamy prawo do ubiegania się o odszkodowania lotnicze, jeśli lot jest opóźniony przynajmniej 3 godziny. Pamiętajmy też, że przyczyna musi być zależna od przewoźnika. Na przykład nie ma wpływu na złe warunki pogodowe lub zagrożenie atakiem terrorystycznym. Odszkodowanie przysługuje nam również wtedy, gdy mamy bilet, ale nie weszliśmy na pokład, np. z powodu overbooking.

Opóźniony lub odwołany lot-jakie prawa przysługują pasażerom?

Czym jest overbooking?

Overbooking jest częstym rozwiązaniem stosowanym przez linie lotnicze. Sprzedają większą ilość biletów na lot niż rzeczywiście jest miejsc w danym samolocie. W ten sposób przewoźnicy chcą pokryć ewentualne straty, gdy jakiś pasażer nie odwoła rezerwacji, ale nie pojawi się na lotnisku w wyznaczonym terminie. Duży problem pojawia się jednak wtedy, gdy wszyscy pasażerowie zgłaszają się na dany lot. Wówczas przewoźnik może odmówić nadprogramowym pasażerom wejścia na pokład. Czasami linie lotnicze liczą na to, że niektórzy pasażerowie przełożą termin lotu. Niestety zdarzają się też sytuacje, w których typują pasażerów.

Jeśli należymy do takiego grona wytypowanych pasażerów, możemy zrezygnować z lotu i ubiegać się o zwrot środków za lot. Istnieje jeszcze kilka sposobów wyjścia z takiej sytuacji. Możemy domagać się zarezerwowania bezpłatnego lotu na inny dogodny dla nas termin, na który są jeszcze wolne miejsca. Możemy też czekać na lotnisku na alternatywny lot i liczyć na opiekę przewoźnika.

O odszkodowanie mogą również ubiegać się ochotnicy, którzy sami zrezygnowali z lotu w danym terminie. Oczywiście, jeśli nie otrzymali od przewoźnika voucherów, pieniędzy albo punktów w programie lojalnościowym. Jeśli przyjmą jakąkolwiek formę rekompensaty, nie mogą ubiegać się o odszkodowanie.

W przypadku overbookingu, możemy również liczyć na przeniesienie innej klasy. Nie musimy dopłacać, jeśli polecimy lepszą klasą. Taka opcja  jest świetna. Pamiętajmy tylko, że nie możemy już wnioskować o odszkodowanie. Gorsza sytuacja jest wtedy, gdy będziemy przeniesieni do niższej klasy.

Istnieje wiele różnych przyczyn odwołania i opóźnienia lotu. Jednak w wielu sytuacjach nie możemy też domagać się odszkodowania. Na przykład wtedy, gdy przewoźnik odwołał lot 2 tygodnie wcześniej przed datą wylotu. Pamiętajmy, że polscy pasażerowie mogą przez rok ubiegać się o odszkodowanie.