Opóźniony lub odwołany lot? Walcz o swoje prawa!

Jeśli często podróżujesz samolotem, prawdopodobnie przynajmniej raz Twój lot był opóźniony lub odwołany. Czy wiesz, jakie przysługują Ci wtedy prawa? W wielu sytuacjach pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie, ale tego nie robią. Jedną z najpopularniejszych przyczyn jest niewiedza. Oczywiście taka sytuacja może być bardzo stresująca, ale postaraj się zachować zimną krew.

Opóźniony lub odwołany lot? Walcz o swoje prawa!

Jaka jest podstawa prawna do ubiegania się o odszkodowanie?

Dokładne prawa i obowiązki linii lotniczych znajdziemy w Rozporządzeniu WE 261/2004. Zostało wydane przez Parlament Europejski i weszło w życie 11 lutego 2004. Zanim pojedziesz na lotnisko, zapoznaj się z przepisami prawnymi. Sprawdź, jaka jest sytuacja prawna związana z odszkodowaniami. Takie sama prawa przysługują Ci bez względu na to, czy kupiłeś bilet w normalnej cenie, czy w promocji. Nieważne jest również to, w której klasie miałeś podróżować. Nie jest też istotne, czy wybrałeś taniego przewoźnika, linię czarterową lub tradycyjną.

Opóźniony lub odwołany lot? Walcz o swoje prawa!

Kiedy odszkodowanie nie przysługuje?

Jednak nie we wszystkich problemach z terminami lotów możesz ubiegać się o odszkodowanie. Przede wszystkim pamiętaj, że wspomniane wcześniej Rozporządzenie dotyczy państw członkowskich Unii Europejskiej oraz Islandii, Liechtensteinu, Szwajcarii i Norwegii. Nie dostaniesz odszkodowania, jeśli wylecisz z Tunezji na pokładzie tunezyjskiego przewoźnika i wylądujesz w Warszawie. Przewoźnik musi być zarejestrowany na terenie UE. Ponadto dowolna linia musi się rozpoczynać w którymś z państw należących do UE.

Pamiętaj też, że zgodnie z decyzją Sądu Najwyższego z 2017 roku, polscy obywatele mogą ubiegać się o odszkodowanie tylko rok od daty opóźnienia lub odwołania lotu. Warto jednak znać swoje prawa. Masz szansę otrzymać odszkodowanie w wysokości nawet 600 euro. Stewardessy w samolotach mogą Cię poinformować, gdzie powinieneś się zgłosić. Pamiętaj, że linia lotnicza może wypłacić odszkodowanie tylko wtedy, gdy przyczyna leży po jej stronie. Nie odpowiada za sytuacje od niej niezależne, np. złe warunki pogodowe, konflikt zbrojnego w przestrzeni powietrznej albo protesty.